DEVAM: 51. Nebi
(sallallahu aleyhi ve sellem)’in Abdest Alış Şekli
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ بْنُ
صَالِحٍ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
مُحَمَّدِ
بْنِ عَقِيلٍ
عَنْ
الرُّبَيِّعِ
بِنْتِ مُعَوِّذٍ
ابْنِ
عَفْرَاءَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
تَوَضَّأَ
فَأَدْخَلَ
إِصْبَعَيْهِ
فِي حُجْرَيْ أُذُنَيْهِ
.er-Rubeyyi' bint-i
Muavviz b. Afra'nın rivayet ettiğine göre; "RasuI-i Ekrem (sallallahu
aleyhi ve sellem) abdest almış iki (şehadet) parmağını kulak deliklerine
sokmuştur."
Diğer tahric: Tirmizi,
tahare; İbn. Mace, tahare; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Metinde geçen ...َ kelimesinin başında
atıf harfi bulunmasından "edhaie" kelimesinden önce bir gizli kelime
bulunduğu ve (...) kelimesinin de bu gizli kelime üzerine atfedildiği
anlaşılıyor. Bu hadis üzerinde açıklama yapan hadis alimlerinin tesbitine göre
bu gizli kelimenin "başını meshetti" anlamına gelen (...) olması
gerekiyor. Bu tesbite göre mana şöyle oluyor: "Rasulullah (s.a.v.) abdest
aldı ve başını meshetti. Sonra sıra ile kulaklarına gelince iki parmağını kulak
deliklerine soktu." iki parmaktan maksat ise şehadet parmaklarının
uçlarıdır.
Mirkat'ta
açıklandığı üzere Rafii, bu konuda şunları söylemektedir: "Abdest
organlarından sağ organların sol'dan önce yıkanması, el ve ayaklarda olduğu
gibi ikisini birden yıkamanın mümkün olmadığı organlardandır. Kulakların ise
ikisini bir anda meshetmek mümkün olduğundan sağ kulağı soldan önce meshetmek
diğer çift organlarda olduğu gibi müstehap değildir. Çünkü, bunların ikisini
birden meshetmek kolayca mümkündür."
Netice
olarak bu hadisten abdest alırken başı meshettikten sonra şehadet parmaklarıyla
kulak deliklerinin meshedilmesi caiz olduğu anlaşılmaktadır.
Kulakları
meshetmek konusunda İbn abidin şöyle diyor: "Kulaklardan maksat,
içleridir. Kulak içleri şehadet parmaklarının içleriyle dışları da baş
parmakların dışlarıyla mesh edilir."